Thursday, 20 October 2011

BMI

INDEKS JISIM BADAN


Size:
Body size in cm
Weight:
Body weight in kg
BMI:
Body Mass Index

Size

Weight

BMI
Body size in cm

Body size in cm
Body weight in kg

Body weight in kg
Body Mass Index

Body Mass Index
150
160
170
180
190
200
210
220
50
60
70
80
90
100
110
120
130
140
18
20
22
24
26
28
30
32
34
36
38
40
This is the official classification of the Body Mass Index from the WHO. Meaning BMI Normal weight 19–24,9 Over weight 25–29,9 Obesity I 30–34,9 Obesity II 35–39,9 Obesity III ≥ 40

Wednesday, 19 October 2011

Tulang

Tuesday, 18 October 2011


PEMAKANAN DAN KESIHATAN: MAKANAN PENAWAR PENYAKIT


 

Apa-apa makanan dan minuman yang diambil setiap hari secara tidak langsung menjamin kesihatan yang berpanjangan.

Walaubagaimanapun tahukah anda, sesetengah bahan mentah yang mungkin ada di dapur seperti di rak atau di peti sejuk dapat digunakan sebagai penawar mujarab untuk sesetengah penyakit seperti sakit perut, pening kepala, sakit tekak dan sebagainya.

Saya berminat untuk berkongsi topik ini dengan pembaca setelah saya membaca satu artikel yang bertajuk Secret cures from the kitchen daripada majalah masakan berbahasa Inggeris iaitu Food Digest.

Penulisnya menulis tentang beberapa bahan makanan yang boleh dijadikan ubat untuk mengubati sakit-sakit tertentu sama ada sakit di dalam atau sakit luaran.

Saya tidak menolak bahawa pentingnya kita untuk mendapatkan rawatan daripada doktor apabila kita diserang sakit namun secara peribadi saya berpendapat bahawa setiap bahan-bahan makanan ada khasiatnya yang tersendiri yang secara tidak langsung ia juga boleh dijadikan penawar penyakit.

Apa kata minggu ini kita lihat khasiat beberapa bahan-bahan makanan yang saya petik daripada majalah itu yang mampu dijadikan penawar penyakit.

 

Madu, lemon dan cayyenne

Apabila anda sukar untuk menelan, madu, jus lemon dan serbuk cayyenne (sejenis serbuk cili) boleh melegakan kesukaran untuk menelan makanan.

Menurut Elson Haas, iaitu seorang perintis ubat bersepadu dan penulis buku Staying Healthy, lemon mengandungi Vitamin C yang dapat mengecutkan keradangan pada tisu tekak. Madu juga dapat melegakan dan menyahkan penyakit.

Cayyenne pula dapat merangsang peredaran semasa anda menelan di samping dapat menyembuhkan.

Sekiranya anda menghidap sakit tekak, tuangkan lebih kurang separuh sudu makan dan penuhkan sudu dengan jus lemon. Taburkan 1/8-1/4 sudu teh dalam sudu yang sama kemudian telan. Ulangi cara ini sehingga anda berasa lega.

 

Garam dan halia

Ketidakcernaan boleh menyebabkan kita lemah tidak bertenaga. Anda boleh mengelakkan ketidakcernaan dengan mengambil halia dan garam sebelum anda menikmati juadah tengah hari atau malam. Parutkan satu inci halia segar yang telah dikupas kulitnya.

Ambil secubit atau dua cubit garam dan campurkan dengan halia. Gaulkan ia menjadi seperti pes.

Kunyah pes itu selama seminit atau dua minit dan telan. Selepas itu minum segelas air suam dan anda harus terus makan dalam masa 10-15 minit selepas anda menelan halia tadi, jika tidak anda akan berasa panas dan tidak selesa.

 

Air kanji nasi

Jika anda menderita sakit perut disebabkan oleh keracunan makanan atau virus cubalah cara perubatan orang Bangladesh yang telah dipraktikkan sejak beribu tahun dahulu.

Kandungan protein dalam beras boleh menstabilkan usus semasa atau selepas anda mengalami penyakit ini. Ia dapat membantu badan yang telah terhidrasi (kekurangan air) dan boleh melegakan. Masak satu cawan beras.

Kali ini gunakan nisbah air lebih sedikit daripada biasa. Setelah air mendidih dan beras sedikit kembang tapis air dan minum air semasa panas atau sejuk. Beras tadi bolehlah anda masak seperti biasa.

Saya percaya bahawa menggunakan bahan-bahan semula jadi yang ada di rumah untuk mengelak dan merawat sakit yang tidak serius kadang-kadang lebih mujarab. Oleh itu pemilihan bahan-bahan makanan yang baik dan berkualiti amatlah penting.


Sumber: Utusan


MARI BERSENAM

Senaman merupakan satu aktiviti yang mudah dilakukan. Ia perlu dilakukan secara berterusan dan patut menjadi sebahagian amalan harian baik golongan remaja sehingga tua. Walaubagaimanapun sebelum bersenam, anda harus memikirkan
beberapa aspek seperti menjalani pemeriksaan doktor jika anda; 


a) Berumur lebih 35 tahun dan tidak bersenam secara regular sebelum ini.
b) Tidak pasti mengenai status kesihatan atau keadaan anda.
c) Mempunyai sejarah perubatan seperti penyakit jantung, masalah paru-paru dan sebagainya 
d) Obes atau lebih berat badan.
 



ANTARA KEBAIKAN SENAMAN ADALAH:
1) Mengurangkan paras gula dan lemak di dalam badan. 
2) Membaiki pengaliran darah dalam sistem saluran darah tubuh.
3) Mengawal berat badan. 
4) Menguatkan jantung. 
5) Mengurangkan tekanan jiwa. 
6) Membuat anda lebih cergas dan bertenaga. 
7) Membolehkan anda tidur dengan nyenyak. 


Senaman harus dijalankan dengan betul dan regular. Ia juga harus seimbang dengan jumlah makanan yang kita ambil. Senaman hendaklah dijalankan 3 ke 4 kali seminggu selama sekurang-kurangnya 30 minit agar mendapat senaman yang berkesan. Senaman setiap hari juga adalah yang terbaik.


Pilihlah senaman yang sesuai dengan tahap kesihatan anda. Secara amnya terdapat 3 fasa senaman iaitu; 

Fasa Pertama 
Senaman selama 5 - 10 minit untuk memanaskan badan seperti pergerakan bebas dan senaman regangan. Ini bertujuan untuk menyediakan tubuh dengan aktiviti yang lebih tinggi. 

Fasa Kedua 
Ini merupakan senaman yang sepatutnya iaitu selama 20 hingga 30 minit. Contohnya berjoging, berbasikal, bermain badminton, bersenam dan sebagainya. 

Fasa Ketiga 
Ia sama seperti senaman fasa pertama iaitu untuk menyejukkan badan. Ia bertujuan untuk mengelakkan kecederaan otot. Senaman ini juga mengambil masa 5 hingga 10 minit.

PETUA-PETUA UNTUK SENAMAN:
1. Sebelum memulakan aktiviti senaman, dapatkan nasihat doktor.
2. Mulakan senaman yang ringan mengikut kemampuan anda dan tingkatkan dari masa ke semasa. 

3. Pakai pakaian dan kasut sukan yang sesuai. 
4. Jangan duduk terus selepas anda berhenti bersenam. 
5. Kekuatan senaman harus mencapai tahap kadar nadi 120 - 150 kali seminit. 
6. Jangan bersenam jika paras glukosa dalam darah anda tinggi atau kira-kira 2 jam selepas makan. 
7. Jangan bersenam jika anda sakit atau berasa kurang selesa.

Monday, 17 October 2011

Akibat malas bersenam: 5 cara berkesan untuk mengatasinya.

Malas Bersenam? Kami Sediakan 5 Langkah Untuk Mengatasinya!
Setiap seorang daripada manusia yang lahir di dunia ini dikurniakan masa yang sama, yakni 24 jam setiap hari. 24 jam ini juga dibahagikan kepada beberapa jam, untuk melakukan aktiviti harian seperti tidur, bekerja, dan meluangkan masa bersama yang tercinta.
Namun terdapat satu aktiviti yang sering kita terlepas pandang, dan aktiviti ini boleh membahayakan kesihatan kita untuk jangka masa panjang. Aktiviti yang dimaksudkan ini adalah melakukan senaman setiap hari.
Memandangkan 90% masyarakat Malaysia mempunyai waktu kerja 9 pagi hingga 5 petang, maka majoriti mereka berpendapat mereka kekurangan masa, untuk melakukan senaman. Meskipun hanya melakukan senaman ringan, seperti berjalan-jalan di sekitar kawasan rumah.
Berdasarkan kajian yang telah dilakukan oleh Teri O’Connor, sifat malas bersenam ini biasanya terletak pada golongan wanita. Ini kerana berdasarkan kajian kesihatan yang dilakukan di Amerika Syarikat, kebanyakan suri rumah banyak menghabiskan masa untuk menonton televisyen pada waktu petang.

Jangan malas-malas, nanti badan naik atau sakit datang, kita akan menyesal tak sudah.
Dalam artikel Melissa Ironside iaitu ‘The lazy person’s guide to losing weight’, beliau menyatakan terdapat 5 tip yang boleh dilakukan, jika kita seorang yang kurang rajin melakukan senaman pada waktu petang.
Tip 1 – Bersenam Bersama yang Tersayang
Bagi mereka yang sudah mempunyai isteri atau suami, maka rajin-rajinkan diri untuk ajak si dia untuk bersenam selepas pulang dari kerja, atau rancang jadual mingguan untuk beriadah di taman permainan atau mana-mana pusat riadah.
Apa yang penting di sini adalah memastikan aktiviti yang kita lakukan dapat mengeluarkan peluh. Dalam masa yang sama, kita dapat mengeratkan hubungan yang lebih baik.
Bagi yang masih belum mempunyai suami atau isteri, kita boleh ajak rakan-rakan karib, atau adik beradik untuk melakukan aktiviti seperti bermain badminton, joging, layang-layang dan sebagainya.
Tip 2 – Bersenam Ketika Menonton Televisyen
Terdapat beberapa jenis senaman ringan yang boleh dilakukan, meskipun kita sedang menonton televisyen di rumah pada waktu petang. Melissa Ironside mencadangkan agar kita melakukan sit-up, atau melakukan rengangan badan ketika sedang menonton rancangan kegemaran.
Tip 3 – Guna Psikologi MP3
Berdasarkan pengalaman Glenda menurunkan berat badan sebanyak 197 paun, beliau menyatakan gajet mp3 memainkan peranan besar untuk memastikan beliau terus bersemangat, ketika melakukan senaman.
Ini kerana lagu-lagu yang dimainkan secara tidak langsung mempengaruhi beliau, untuk terus bersenam meskipun sudah letih.
Bagi yang berkemampuan, kalian boleh menggunakan gajet MP3 berkualiti tinggi seperti iPod, keluaran syarikat Apple. Ini kerana iPod menyediakan pelbagai fungsi senaman yang efektif menerusi apps, selain menyediakan pemain muzik yang berkualiti tinggi.
Tip 4 – Jalan Kaki Ke Kedai Runcit yang Berdekatan
Jika terdapat kedai runcit yang terletak berdekatan dengan rumah, kita boleh melakukan senaman mudah dengan pergi ke kedai runcit dengan berjalan kaki. Ini secara tidak langsung dapat mengeluarkan sedikit peluh.
Pastikan barangan yang ingin dibeli tidak terlalu berat, atau ia akan menyukarkan pergerakan kita ketika mahu pulang. Contohnya, kita boleh berjalan kaki ke kedai runcit jika mahu beli barang-barang yang ringan seperti ubat gigi, susu tepung, kelapa parut dan sebagainya.
Tip 5 – Senaman Paling Mudah – Regangkan Badan Setiap Jam
Bagi yang masih mempunyai alasan untuk tidak melakukan senaman, tip yang terakhir ini dapat membantu kita semua untuk bertindak serta merta. Setiap jam pastikan kita bangun dari kerusi dan lakukan regangan pada tubuh badan.
Kelima-lima tip di atas adalah mudah untuk dilakukan, meskipun kita tidak mempunyai banyak masa. Perkara yang paling sukar untuk dilakukan adalah bertindak hari ini. Semoga entri ini dapat memberikan inspirasi dan motivasi kepada kalian, untuk merancang aktiviti senaman mulai sekarang.